Luksusowe marki odzieżowe – ranking 2023, który powinna znać każda miłośniczka mody

Jakie marki odzieżowe są uznawane za najbardziej luksusowe w 2023 roku? Metki, których domów mody na ubraniach świadczą o statusie i prestiżu? Zobacz listę znanych marek odzieżowych, które są nieodłączną częścią branży fashion i cieszą się największą popularnością. Ty też marzysz o ich produktach tak, jak my? 

Luksusowe marki odzieżowe – ranking 2023, który powinna znać każda miłośniczka mody
Oto hierarchia najbardziej luksusowych marek na świecie Źródło: Adobe Stock

Ranking luksusowych marek modowych na świecie – tak będzie wyglądać moda w 2023 roku

W świetle dynamicznego rozwoju technologii, szybko ewoluującego świata mody, rynek luksusowych marek odzieżowych nadal pozostaje areną pełną innowacji, kreatywności i unikalnego stylu. W 2023 roku możemy spodziewać się, że branża osiągnie nowe poziomy doskonałości, wyznaczając nowe trendy i definiując oczekiwania klientów na całym świecie. 

Luksusowe marki odzieżowe będą konkurować o bardzo rozproszoną uwagę konsumentów, starając się zapewnić im wyjątkowe doświadczenia zakupowe, a customer experience wkroczy na jeszcze wyższy poziom. Znane brandy i projektanci z całego świata będą próbowali przełamać dominujące konwencje, wprowadzać świeże pomysły i inspirować klientów do poszukiwania nowych form ekspresji przez modę. Według raportu The Real Real, nie tylko nowości od luksusowych marek odzieżowych będą cieszyć się ogromną popularnością. Generacja Z napędza popyt na modę vintage, to oznacza, że klasyki takie jak torebka Hermès Birkin czy małe czarne z metką Chanel w 2023 roku będą jeszcze bardziej pożądane niż dotychczas.  

Zobacz też: Drogie marki ubrań 2023. Oto lista najcenniejszych znanych marek odzieżowych

Kreatywne głowy luksusowych marek odzieżowych będą musiały mierzyć się w 2023 z wysokimi wymaganiami, które wyznacza pokolenie Z. Młoda generacja stawia na modę cyrkularną, a to oznacza, że jeszcze bardziej będziemy zwracać uwagę na zaangażowanie znanych marek ubrań w zrównoważony rozwój.  

Mimo mody na „drugi obieg” i bardziej przemyślanego podejścia społeczeństwa do zakupów, luksusowe marki odzieżowe wciąż stanowią większą część raportu Brand Finance za rok 2022. To daje nam jasno do zrozumienia, że mimo niesprzyjającej sytuacji ekonomicznej i gospodarczej, a także proekologicznej postawy wobec mody wciąż pragniemy ubrań marek premium. 

Które luksusowe marki odzieżowe w 2023 roku cieszą się największą popularnością i wyróżniają się szczególnymi wartościami? O tym poniżej.  

[Luksusowe marki modowe 2023]: Louis Vuitton

Listę najbardziej luksusowych marek modowych na świecie według Brand Finance otwiera Louis Vuitton. Francuski dom mody, założony w połowie XIX wieku, jest najlepszym przykładem tego, że ani wojna w Ukrainie, ani dramatyczny lockdown w Chinach, ani zmiany osobowe na najwyższym szczeblu nie zaszkodziły sprzedaży odzieży i dodatków premium – wręcz przeciwnie. W 2022 wartość marki była szacowana na aż 26 miliardy dolarów.  

W listopadzie 2021 roku branżą fashion wstrząsnęła wiadomość o śmierci Virgila Abloha, który był dyrektorem kreatywnym męskiej linii Louis Vuitton. Projektant istotnie przyczynił się do rozwoju marki, łącząc ekskluzywny charakter brandu ze streetwearowymi trendami, dzięki czemu francuski dom mody skuteczniej trafia dziś do młodego grona odbiorców. Po ponad roku ogłoszono, że jego następcą zostanie Pharrell Williams, co niewątpliwie przyczyniło się do wzrostu zainteresowania marką. Jak można przeczytać na instagramie Louis Vuitton: „Pharrell Williams jest wizjonerem, którego kreatywne wszechświaty sięgają od muzyki po sztukę i modę – w ciągu ostatnich dwudziestu lat stał się światową ikoną kultury” – możemy więc spodziewać się, że muzyk przedłuży sukces ugruntowany przez Virgila Abloha.  

Do zainteresowania luksusowym domem mody Louis Vuitton przyczynił się też niezmiennie Nicolas Ghesquièr, dyrektor kreatywny damskiej linii francuskiego brandu, który już od 2013 swoje kolekcje tworzy w kooperacji ze sztabem młodych projektantów, odpowiedzialnych za wplatanie w najnowsze stroje ducha nowoczesności. Jego otwartość na świeże pomysły przełożyło się na wzrost wartości marki o 12 proc. – według raportu Brand Finance. 

Stylowe ubrania jak z kolekcji Louis Vuitton:

[Luksusowe marki modowe 2023]: Chanel

Drugim na liście luksusowych marek odzieżowych jest francuski dom mody Chanel, którego raczej nikomu nie trzeba przedstawiać. W 2019 za sterami marki, założonej przez ikoniczną Gabrielle Coco Chanel, stanęła Virginie Viard. Zastąpiła ona Karla Lagerfelda, odpowiedzialnego za tworzenie kolekcji dla Chanel w latach 1983-2019.  

Obecnie luksusowa marka Chanel dla miłośniczek mody stanowi kwintesencję tego, co godne podziwu i pożądania. Perfumy Chanel No.5, torebka „chanelka” 2.55 czy charakterystyczny tweedowy żakiet chciałyby mieć w swojej kolekcji wiele kobiet. Chanel, pomimo spadku zainteresowania w USA, zrekompensowało wyniki sprzedażą w Chinach – w 2022 wartość francuskiego domu mody oblicza się na 19,4 miliarda dolarów. 

Ubrania w stylu Chanel:

Zobacz też: W czym tkwi sekret kultowej torebki Chanel 2.55?

[Luksusowe marki modowe 2023]: Gucci

Na trzecim miejscu w rankingu marek odzieżowych Brand Finance znalazł się włoski dom mody Gucci, który wcześniej zajmował drugą pozycję. Można podejrzewać, że do spadku przyczyniło się niespodziewane odejście Alessandro Michele, pełniącego od 2015 roku rolę dyrektora kreatywnego. Gdy w listopadzie 2022 roku projektant ogłosił swoją decyzję, dla wielu przyszłość domu mody stanęła pod znakiem zapytania, co najwidoczniej przełożyło się na spadek wartości marki z 18,1 do 17,8 miliardów dolarów. W końcu to Michele z pełnym sukcesem wprowadził markę w nową erę i zdefiniował odświeżony styl Gucci, dodając do klasyki fantazyjne, a czasem nawet ekscentryczne elementy.

Gucci pozostaje niezmiennie w czołówce luksusowych marek odzieżowych
Gucci pozostaje niezmiennie w czołówce luksusowych marek odzieżowych Źródło: Adobe Stock

Po trzech miesiącach konsternacji ogłoszono nowego dyrektora kreatywnego, którym został Sabato De Sarno – projektant związany wcześniej z Valentino, Pradą i Dolce & Gabbana. Czy rozdział napisany przez nowego designera wciąż będzie intrygującym widowiskiem, jak za czasów jego poprzednika? O tym przekonamy się podczas Milan Fashion Week 2023.  

Modne ubrania w stylu Gucci:

[Luksusowe marki modowe 2023]: Hermès

Słyszysz „Hermès”, myślisz „jedwabna apaszka we wzory” albo „torebka Birkin”? No właśnie – każda fanka mody kojarzy dobrze tę luksusową markę odzieżową, chociaż nie każdą zapewne stać na zakupy w jej butiku. Nadal wiele jednak może sobie na to pozwolić, o czym świadczy świetna pozycja domu mody Hermès na rynku. W 2022 jego wartość wynosiła niemal 14,2 miliarda dolarów, co sprawia, że w rankingu prestiżowych brandów modowych 2023 zajmuje stabilne czwarte miejsce – pomimo szalejącego na świecie kryzysu. 

Modne ubrania i dodatki w stylu Hermès:

[Luksusowe marki modowe 2023]: Dior

Francuski dom mody Dior depcze po piętach swoim rywalom: Chanel i Louis Vuitton, wskakując z szóstego na piąte miejsce w rankingu luksusowych marek odzieżowych. Za kreatywną stronę tej luksusowej marki odzieżowej odpowiada w tej chwili włoska, nieustraszona w swojej twórczości, Maria Grazia Chiuri. Projektantka dąży do emancypacji kobiet, otwierając dla nich drzwi do niezależnego wyrażania siebie. 

W branży Chiuri nazywana jest feministką i rewolucjonistką. Dyrektorka artystyczna Dior z poszanowaniem podchodzi do filarów francuskiego domu mody, ale jednocześnie jest zdania, że współczesne kobiety mają wiele twarzy – nie tylko tę jedną, wypromowaną wiele latem temu przez markę Dior. Jak sama mówi: „Zmienił się styl życia, nasze potrzeby, cele. Dlatego kiedy pracuję nad projektem kurtki, to mam w pamięci specyficzną linię marki Dior, a jednocześnie dominują w mojej głowie wizerunki współczesnych kobiet, które chcą mieć kurtkę do noszenia, a nie do patrzenia na nią. Ma być piękna, a do tego komfortowa”. Tak praktyczne podejście do designu jest niezwykle cenione przez miłośniczki mody, czego dowodem jest wzrost wartości brandu o niemal 50 proc. – do 13.2 miliardów dolarów.

Stylowe ubrania à la Dior:

[Luksusowe marki modowe 2023]: Cartier

Luksusowa marka z branży mody z imponującą historią. Jej nazwa jest synonimem prestiżu i elegancji. Niezachwiane dążenie do doskonałości w każdym aspekcie swojej działalności, bardzo konsekwentna strategia marketingowa i współpraca z najbardziej liczącymi się na świecie gwiazdami to według Cartier przepis na sukces. Luksusowa marka zegarków, ale i biżuterii, jest dziś obiektem westchnień milionów. W milionach można też liczyć wartość firmy Cartier, którą w 2022 szacuje się na ponad 12.5 miliarda dolarów.  

W nadchodzących miesiącach mogą rozegrać się kluczowe wydarzenia dla marki. Jak donoszą zagraniczne media, największy koncern marek luksusowych LVMH, w którego skład wchodzą m.in. Louis Vuitton, Givenchy czy Marc Jacobs planuje zakup jubilerskiego brandu Cartier. Patrząc na sukcesy, jakie odnosi potężna grupa zarządzana przez Bernarda Arnaulta, można spodziewać się, że podobne losy, pod skrzydłami LVMH, będą czekać markę Cartier.  

Biżuterki i zegarki à la Cartier:

[Luksusowe marki modowe 2023]: Rolex

Marka Rolex to jedna z najbardziej luksusowych marek na świecie
Marka Rolex to jedna z najbardziej luksusowych marek na świecie Źródło: Adobe Stock

Luksusowa marka zegarków, która podobnie jak poprzednie stanowi kwintesencję prestiżu? Oczywiście Rolex, którego wartość w 2022 eksperci szacują na prawie 10,7 miliarda dolarów. Zegarki tej marki premium odgrywają ważną rolę w Hollywood, pojawiły się na planach dziesiątek filmów, w tym na nadgarstku samego Jamesa Bonda. Stabilna ósma pozycja szwajcarskiej marki w rankingu luksusowych marek modowych 2023 Brand Finance wskazuje, że „rolexy” wciąż stanowią wyraz pozycji i statusu materialnego osoby, która nosi je na nadgarstku. 

Zegarki w stylu marki Rolex:

[Luksusowe marki modowe 2023]: Tiffany & Co.

Biżuteria marki Tiffany & Co. to symbol piękna i nieśmiertelnego splendoru, która od dziesięcioleci oczarowuje swoim blaskiem i wyrafinowanym stylem. Z pewnością niejednej z nas, tak jak Holly Golightly z kultowego filmu „Śniadanie u Tiffany’ego”, zdarzyło się wzdychać zza witryny do kultowego pierścionka zaręczynowego, zamkniętego w błękitnym pudełku. Swoją drogą ten kolor nazywany jest Tiffany Blue i został zarejestrowany jako znak towarowy.  

To, co wyróżnia markę Tiffany, to nie tylko idealnie oszlifowane diamenty, ale również dążenie do budowania wyjątkowych relacji z klientami. Każdy zakup w salonie Tiffany & Co. to jak wizyta w magicznym świecie, w którym luksus, elegancja i sentymentalne historie splatają się w jedną całość. To niewątpliwie wpływa na sukces marki i wzrost nie tylko pozycji w rankingu Brand Finance (z 11. na 9.), a także wartości brandu, która aktualnie szacowana jest na 7,4 miliarda dolarów.  

Połyskująca biżuteria jak od Tiffany & Co.:

Potrzebujesz więcej modowych inspiracji? Sprawdź też:

Znajdź ubrania i dodatki w stylu luksusowych marek odzieżowych na Domodi.pl