Joga dla początkujących. Jak się ubrać na zajęcia jogi, jaką matę i akcesoria wybrać? [Poradnik]

Regularna praktyka jogi przynosi wiele korzyści – wpływa pozytywnie na kondycję fizyczną, poprawia samopoczucie, obniża napięcie. Czego potrzeba do ćwiczeń? Jaki strój do jogi zapewni Ci wygodę i swobodę ruchów? Przeczytaj nasze porady dla początkujących i dowiedz się, jak zacząć przygodę z jogą!

Joga dla początkujących. Jak się ubrać na zajęcia jogi, jaką matę i akcesoria wybrać? [Poradnik]

Joga – na czym polega i jak zacząć praktykę? Garść wskazówek

Znaczenie słowa joga łączy w sobie dwa pojęcia: kontrolę i zjednoczenie. Joga uznawana jest za dyscyplinę samodoskonalenia – drogę do wyzwolenia z popędów i ograniczeń ciała. Jako system filozoficzny powstała w Indiach, jednak przeniknęła do Europy, gdzie przyjęła się głównie jako zestaw ćwiczeń fizycznych i oddechowych. Współcześnie istnieje wiele odmian jogi, różniących się od siebie m.in. dynamiką ćwiczeń czy elementami towarzyszącymi praktyce. 

Klasyczna joga polega na przyjmowaniu określonych pozycji (czyli asan) i trwaniu w nich przy jednoczesnej kontroli oddechu. Ćwiczenia tego rodzaju można wykonywać zarówno pod okiem instruktora, jak i samodzielnie w domu. Ważne, by skupić się na precyzyjnym wykonywaniu ruchów i współpracy z ciałem, czyli dostosowywaniu asan do swoich możliwości i dbaniu o właściwą postawę. Dla kogo jest joga? Na co pomaga? Jak ćwiczyć jogę, by osiągnąć największe korzyści z praktyki?

Joga – na czym polega i jak zacząć praktykę?

Joga to propozycja dla każdego, bez względu na wiek, płeć, czy rozmiar. Praktykować mogą tak dorośli, jak i dzieci. To również doskonała opcja dla osób starszych, kobiet w ciąży i wszystkich borykających się z wadami postawy czy bólami kręgosłupa. Zastanawiasz się, czy warto ćwiczyć jogę? Z pewnością tak! Dzięki ćwiczeniom rozciągniesz mięśnie, zwiększysz elastyczność ciała, obniżysz poziom hormonu stresu, zwalczysz dolegliwości bólowe, zrelaksujesz się i nabierzesz energii. Najlepsze rezultaty osiągniesz, ćwicząc regularnie. Nie musi to być codzienna praktyka, ale pamiętaj, że im rzadziej wracasz do asan, tym trudniej jest przyzwyczaić ciało do wysiłku i przybierania prawidłowych pozycji.

Sprawdź też, na czym polega joga twarzy i jakie są jej efekty!

Wybieramy strój do jogi. W czym ćwiczyć, by było modnie i wygodnie?

Przed Tobą pierwsza praktyka? Zanim wskoczysz w ulubiony dres i włączysz film instruktażowy lub popędzisz na zajęcia, poświęć chwilę na wybór odpowiedniego ubrania. Strój do jogi powinien zapewniać Ci wygodę i swobodę ruchów, a dodatkowo umożliwiać skórze oddychanie. Dobrze, by uszyty był z naturalnych i przyjemnych w dotyku materiałów takich, które podczas aktywności nie spowodują dyskomfortu i bolesnych otarć. Ubrania do jogi nie mogą być też zbyt luźne. Szeroka koszulka może podwijać się i opadać na twarz podczas skłonów czy pozycji odwróconych, dlatego warto wybrać model przylegający do ciała. 

Pamiętaj, że podczas praktyki nic nie powinno odciągać Twojej uwagi od oddechu i wykonywanych asan. Wybierz więc taki strój na jogę, w którym poczujesz się niemal jak w drugiej skórze. Wówczas bez przeszkód skoncentrujesz się na tym, co ważne i unikniesz irytujących rozpraszaczy. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele modeli ubrań zaprojektowanych z myślą o joginach i joginkach. Wybór jest szeroki, dlatego z pewnością znajdziesz coś dla siebie. Potrzebujesz małej podpowiedzi? Sprawdź nasz przegląd popularnych rozwiązań!

Legginsy do jogi 

Dużą popularnością wśród osób aktywnych fizycznie cieszą się >>legginsy<<. To dość uniwersalny model spodni sportowych zapewniających komfort i modny wygląd. Legginsy do jogi powinny mieć elastyczną talię i płaskie szwy, dzięki którym nic nie będzie Cię uwierać ani odciskać się na skórze. Dobrze przylegające spodnie mają jeszcze jedną zaletę – umożliwiają ocenę ułożenia ciała i korektę ewentualnych nieprawidłowości. Wybieraj produkty z dodatkiem elastanu lub lycry zwiększającymi rozciągliwość i sprężystość materiału.

Topy i koszulki do jogi

Nawet na początku przygody z jogą warto mieć pewność, że podczas ćwiczeń ubranie pozostanie na swoim miejscu. Początkującym joginom raczej nie grozi stanie na rękach czy głowie, jednak w pozycjach takich jak pies z głową w dół lub świeca zbyt luźna bluzka z pewnością zsunie się na twarz. Elastyczne topy do jogi to świetne rozwiązanie, jeśli chcesz czuć się swobodnie, wykonując nawet najbardziej ekstremalne asany

Poza wygodą zależy Ci również na kobiecym wyglądzie? Sięgnij po bluzki do jogi zaprojektowane tak, by sprawdzały się również poza salą ćwiczeń. Tego typu modele mają zwykle kopertowy lub asymetryczny dekolt i dopasowany krój.

Kombinezon do jogi

Jeśli szukasz funkcjonalnego ubrania do jogi, które przy okazji podkreśli Twoją figurę, sięgnij po stylowy >>kombinezon<<. Połączenie spodni i topu to doskonała opcja dla wielbicielek strojów sportowych. Jednoczęściowy kombinezon do jogi zapewni Ci maksymalną wygodę podczas treningu. Niektóre modele mają wszyty miękki biustonosz, który podtrzymuje piersi, nie uciskając ich.

Body do jogi

Body do jogi to świetna propozycja dla osób, które praktykują w domowym zaciszu i szukają ubrań gwarantujących swobodę. Czy oznacza to jednak, że body nie sprawdzą się na zajęciach organizowanych w studio? Wszystko zależy od tego, jak czujesz się w strojach odsłaniających ciało. Jeśli obawiasz się skrępowania, możesz połączyć body ze spodniami, tworząc wygodny i praktyczny zestaw do ćwiczeń.

Bluza do jogi

Przyda się zmarzluchom oraz tym, którzy potrzebują czasu, aby rozgrzać ciało przed właściwym treningiem. Luźna >>bawełniana bluza<< sprawdzi się również podczas medytacji, pranajamy lub savasany (czyli tzw. pozycji trupa) wykonywanej na zakończenie sesji jogi. Może się też zdarzyć, że w przypadku mniej dynamicznej praktyki będziesz potrzebować dodatkowego okrycia przez cały czas trwania zajęć.

Komplety do jogi 

Chcesz, aby Twój strój do jogi prezentował się perfekcyjnie? Sięgnij po gotowy komplet, dzięki któremu za jednym zamachem zyskasz idealnie skomponowaną, spójną kolorystycznie całość. Wśród kompletów do jogi znajdziesz zarówno zestawy złożone z >>topu<< i legginsów, jak i nieco większe „pakiety”. W ich skład wchodzą z reguły nie tylko spodnie i koszulka, ale również opaska do włosów, skarpetki antypoślizgowe, bluza i bielizna.

Buty na jogę

Co do zasady jogę praktykuje się bez obuwia i skarpetek. Ćwiczenia wykonywane są na bosaka, co pozwala lepiej kontrolować ruchy ciała i umożliwić stabilny kontakt z podłożem. Jeśli jednak nie chcesz lub nie możesz ćwiczyć boso, wybierz buty zaprojektowane z myślą o joginach i joginkach. Buty na jogę przypominają obuwie taneczne: są odpowiednio wyprofilowane, lekkie, elastyczne i co najważniejsze – antypoślizgowe.

Maty do jogi dla początkujących – jak wybrać najlepszą?

Maty do jogi dla początkujących

Mata do jogi to podstawowe akcesorium każdego jogina. Choć studia jogi zazwyczaj udostępniają kursantom swoje egzemplarze, nie każdy ma ochotę z nich korzystać. Powodów może być wiele – najczęściej są to względy higieniczne. Zastanawiasz się, jaką matę do jogi wybrać? Poniżej kilka wskazówek, które ułatwią Ci znalezienie najlepszej maty dla początkujących. 

Mata do jogi ma za zadanie odizolować Twoje ciało od twardego i śliskiego podłoża, co ostatecznie przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa oraz komfortu wykonywania ćwiczeń. Musi zapewnić Ci stabilność oraz wygodę, niezależnie od tego, czy wykonujesz skomplikowane pozycje odwrócone czy asany relaksacyjne. Dobra mata musi mieć więc nie tylko właściwości antypoślizgowe, ale także odpowiednią grubość i długość. Jak dobrać właściwe parametry?

Jeśli nie wiesz, jaka grubość maty do jogi będzie dla Ciebie najlepsza, spróbuj określić stopień wrażliwości swoich kolan, łokci i stawów. Zasada jest następująca: im grubsza mata, tym lepsza amortyzacja, ale też większe wymiary i ciężar produktu. Grubszą matę zdecydowanie trudniej złożyć, a także transportować. Weź to pod uwagę, jeśli chcesz praktykować jogę nie tylko w domu, ale również w zorganizowanych grupach. Jeśli zamierzasz często przewozić matę ze sobą, rozważ kupno dwóch różnych: jednej grubszej na potrzeby domowej praktyki, drugą cieńszą – do przewożenia na zajęcia. Wybierać możesz spośród mat o grubości od 1 mm do 1 cm. 

Inną kwestią, którą należy przemyśleć przed zakupem, jest długość maty do jogi. Standardowa długość wynosi ok. 180 cm, co spełnia wymagania większości praktykujących. Jeśli natomiast należysz do osób o większym wzroście, będziesz potrzebować dłuższej oraz nieco szerszej maty. W ofercie sklepów bez problemu znajdziesz maty o długości powyżej 200 cm.

Antypoślizgowe maty do jogi – pcv czy kauczukowe?

Antypoślizgowe maty do jogi – pcv czy kauczukowe?

Wybierając matę do jogi, musisz wziąć pod uwagę także materiał, z którego jest wykonana. Od rodzaju surowca użytego w produkcji zależy m.in. przyczepność maty, jej trwałość, bezpieczeństwo, a nawet… zapach. Największą popularnością cieszą się maty do jogi PCV i maty do jogi kauczukowe. Inną opcją, dobrą dla osób poszukujących złotego środka są maty TPE. Czym się od siebie różnią i jakie są ich właściwości?

Maty PCV: są szeroko dostępne i cieszą się dużą popularnością zarówno wśród początkujących, jak i bardziej zaawansowanych joginów. Charakteryzuje je średni stopień antypoślizgowości, który zwiększa się wraz z „zużyciem” maty. Tego rodzaju maty można prać ręcznie lub w pralce – jest to zalecane szczególnie przed pierwszym użyciem. PCV nie jest materiałem biodegradowalnym, co przez niektórych uznawane jest za jego największą wadę. Maty PCV są jednak trwałe i łatwe w czyszczeniu. Dostępne w różnych wariantach cenowych – od naprawdę tanich po droższe maty z certyfikatami bezpieczeństwa. Przykładem takiej maty jest Manduka Pro.

Maty kauczukowe: w przeciwieństwie do mat PCV są w pełni biodegradowalne i ekologiczne. Maty kauczukowe mają świetną przyczepność, wyróżniają się też dużą trwałością – jedna mata wystarcza na wiele lat. Ich wadą mogą być jednak kłopotliwe czyszczenie, do którego należy używać specjalnych preparatów na bazie octu (detergenty mogłyby uszkodzić strukturę maty), stosunkowo wysoka cena i intensywny zapach kauczuku, który nie każdemu odpowiada. 

– Maty TPE: to dobre rozwiązanie, jeśli zależy Ci zarówno na środowisku, jak i na dobrej jakości macie w rozsądnej cenie. Maty TPE, choć syntetyczne, są biodegradowalne, co z pewnością zadowoli wszystkich, którym leży na sercu dobro planety.

Akcesoria do jogi. Które z nich warto mieć?

Akcesoria do jogi. Które z nich warto mieć?

Oprócz stroju do jogi i maty odpowiadającej Twoim preferencjom, przydadzą Ci się akcesoria, którymi warto wspierać się szczególnie na początku praktyki. Rekwizytów do jogi w żadnym wypadku nie należy traktować jak zbędnego wydatku – w wielu przypadkach mogą uchronić Cię przed kontuzją, a także zwiększyć komfort praktyki. Głównym przeznaczeniem akcesoriów jest dostosowanie asan do możliwości ćwiczącego. Co powinno znaleźć się na Twojej liście zakupowej, zwłaszcza, jeśli planujesz praktykować jogę wyłącznie w domu?

– Pasek do jogi – przydaje się podczas ćwiczeń rozciągających,

– Klocki do jogi – są przydatne podczas wykonywania pozycji stojących, pozwalają na prawidłowe wykonanie asany, jeśli możliwości ćwiczącego są ograniczone;

– Krzesło do jogi – niezbędne w przypadku kobiet w ciąży oraz osób, które cierpią na problemy z kręgosłupem. Krzesło pozwala na modyfikację asan takich jak: stanie na barkach czy stanie na głowie, odciążając mięśnie ćwiczącego;

– Koc do jogi – zwiększa komfort trwania w pozycjach relaksacyjnych. Koce zwinięte w rulony mogą przydać się również podczas stania na barkach;

– Antypoślizgowe skarpetki do jogi – nie są niezbędnym akcesorium, jednak mogą pomóc osobom, które zmagają się z nadmierną potliwością stóp utrudniającą prawidłowe wykonywanie asan.

Jak zacząć ćwiczyć jogę w domu? Przygotowania do domowej praktyki

Jak zacząć ćwiczyć jogę w domu?

Nie możesz pozwolić sobie na regularne uczęszczanie do studia jogi albo po prostu nie czujesz się dobrze na zajęciach grupowych? Z pewnością zastanawiasz się, jak zacząć ćwiczyć jogę w domu – bez bezpośredniego wsparcia instruktora i odpowiednio wyposażonej sali. Jeśli decydujesz się na praktykowanie jogi w domowym zaciszu, nie zaczynaj bez przygotowania. Dowiedz się jak najwięcej o rodzajach jogi, poczytaj o ich zaletach i charakterystycznych elementach – zyskasz rozeznanie i świadomie zdecydujesz, czy lepsza dla Ciebie będzie popularna joga Iyengara czy może tradycyjna Hatha joga. 

Początkujący jogini popełniają zwykle wiele błędów, które wymagają korekty. Nieprawidłowe ułożenie ciała, przeciążanie mięśni i stawów, wykonywanie asan za wszelką cenę i pomimo ograniczeń ciała to dość częste sytuacje przytrafiające się na początku praktyki. Ćwicząc w domu, koniecznie korzystaj z filmów instruktażowych, które krok po kroku poinstruują Cię, jak poprawnie wykonywać poszczególne asany. W dobie pandemii również zajęcia jogi online zyskały dużą popularność. Teraz nie pozostaje Ci nic innego, jak sięgnąć po strój do jogi i… zacząć przygodę! Do dzieła!

Ubrania do jogi i akcesoria sportowe znajdziesz oczywiście w Domodi:

W stylu Kasi Tusk: 5 zestawów na wiosnę i lato 2021, zainspirowanych garderobą polskiej blogerki W stylu Kasi Tusk: 5 zestawów na wiosnę i lato 2021, zainspirowanych garderobą polskiej blogerki Strój kąpielowy dla małego biustu - sprawdź najlepsze modele kostiumów z efektem push-up! Strój kąpielowy dla małego biustu - sprawdź najlepsze modele kostiumów z efektem push-up!