Twój portfel wiecznie świeci pustkami? „Głośne budżetowanie” to trend z TikToka, który powinnaś poznać

W 2024 roku zapominamy o quiet luxury. Na TikToku właśnie pojawił się nowy trend, który zakłada coś dokładnie odwrotnego. Czym jest głośne budżetowanie i jak się ma do zakupu nowej torebki lub sukienki w stylu ulubionej gwiazdy? Już odpowiadamy.  

Twój portfel wiecznie świeci pustkami? „Głośne budżetowanie” to trend z TikToka, który powinnaś poznać
TikTok ma sposób na wiecznie pusty portfel Źródło: Adobe Stock

Dla jednych to nic odkrywczego, dla innych – coś przełomowego. Głośne budżetowanie, bo o tym trendzie z TikToka mowa, to taktyka, którą pod koniec zeszłego roku na popularnej platformie społecznościowej przedstawił Lukas Battle. Jego filmik dotyczący nowego podejścia do oszczędzania pieniędzy w błyskawicznym tempie stał się viralem. Był nie tylko masowo komentowany i udostępniany, ale też stał się inspiracją dla innych użytkowników serwisu. O co tyle szumu? 

Sprawdź też: Jak prać wełniany sweter?

Jak oszczędzać? Głośne budżetowanie to taktyka, którą warto znać

Nowa metoda oszczędzania z TikToka: głośne budżetowanie
Nowa metoda oszczędzania z TikToka: głośne budżetowanie Źródło: Adobe Stock

Loud budgeting, czyli głośne budżetowanie, zakłada całkowitą szczerość ze sobą i swoimi finansami. Nie chodzi jedynie o rozsądne planowanie wydatków, lecz o zmianę podejścia do wydawania pieniędzy. Jak wyjaśnia Battle: 

„Zamiast: nie mam wystarczająco dużo pieniędzy, mówimy: nie chcę wydawać.” 

Głośne budżetowanie to otwarte komunikowanie swoich priorytetów finansowych i zdroworozsądkowego patrzenia na wydatki. Z założenia taktyka ta ma nam ułatwiać odmówienie sobie kupienia sezonowego hitu w sieciówce w ramach oszczędzania na dobrej jakości skórzaną torebkę. Zasada ta ma jednak zastosowanie we wszystkich sferach życia, a jej realizowanie zależy od naszych potrzeb i celów finansowych.  

Loud budgeting to TikTokowy trend, który ma sens. Jak działa głośne budżetowanie?

Chociaż nazwa „głośne budżetowanie” odnosi się bezpośrednio do mówienia wprost o swoich wydatkach i planach finansowych na głos, ten sposób zaczyna się tradycyjnie: od wyznaczenia własnych celów i planowania budżetu z głową. Ty decydujesz, czy oszczędzasz na nowe buty od marki premium, czy raczej na spłatę długów albo zakup nowego samochodu.  

Kontrola nad swoimi finansami i rozsądne planowanie wydatków to podstawa, bo dopiero po wyznaczeniu priorytetów, będziesz w stanie określić, ile pieniędzy możesz przeznaczyć na luksusy. Świadomość tej kwoty sprawia, że łatwiej nam zrezygnować z rzeczy, na które tak naprawdę nie chcemy wydawać ani grosza, np. drogie wyjścia ze znajomymi, kawa na mieście zamiast tej robionej w domu czy wreszcie sukienka, którą podpatrzyłaś u ulubionej gwiazdy, a tak naprawdę nigdy jej nie potrzebowałaś.  

Głośne budżetowanie a zakupy – jak się ma idea oszczędzania do mody?

Czy głośne budżetowanie zakłada całkowitą rezygnację z zakupów? Wręcz przeciwnie. Zachęca jedynie do zaprzestania bezmyślnego wydawania pieniędzy i przejęcia pełnej kontroli nad swoimi finansami. Oznacza to chociażby, że warto kilkakrotnie zastanowić się nad tym, czy złowić kolejną parę czarnych botków na wyprzedaży, czy jednak zaoszczędzić większą sumę na zakup butów naprawdę dobrej jakości.  

Loud budgeting ma być zaprzeczeniem trendu quiet luxury, który zakładał noszenia rzeczy minimalistycznych, ale często absurdalnie, niezrozumiale drogich. W głośnym budżetowaniu to my świadomie decydujemy, na co tak naprawdę chcemy wydać pieniądze, a na czym możemy oszczędzić. Jak ta zasada ma się do mody? Przede wszystkim wnosi zdroworozsądkowe podejście do zakupów. Nie dość, że nie wydajemy pieniędzy pod wpływem emocji, chwili czy krótkotrwałych, sezonowych trendów, to zaczynamy świadomiej budować swoją garderobę.  

Kobieta na zakupach
Kobieta na zakupach Źródło: Adobe Stock

Dysponując swoimi wydatkami w myśl zasad głośnego budżetowania, to ty decydujesz, jakich zakupów chcesz sobie odmówić, a z których z pewnością nie zamierzasz rezygnować. Kwotę, którą możesz przeznaczyć na przysłowiowe luksusy, planuj przede wszystkim w zgodzie ze sobą i całkowitej szczerości w kwestiach finansowych. Ekspertka od finansów Georgia Galloway, która komentowała trend loud budgeting dla popularnego serwisu Popsugar, radzi: 

„Daj sobie czas na zatrzymanie się, aby uniknąć zakupów pod wpływem impulsu, których możesz żałować.”  

Ta zasada świetnie przekłada się na zakupy modowe. Zanim wrzucisz nową sukienkę do koszyka, upewnij się przede wszystkim, że naprawdę jej potrzebujesz i rzeczywiście chcesz przeznaczyć na nią część swojego budżetu. Jak to zrobić? Zastanów się chociażby, czy będziesz miała okazje, by ją wkładać i czy pasuje ona do wielu rzeczy z twojej garderoby. Warto też inwestować w ubrania, buty i torebki, które będą nam służyć przez wiele sezonów, a przy tym rewelacyjnie leżą. Korzystając z narzędzi, jakie daje głośne budżetowanie, możemy oszczędzić sobie wielu nieudanych zakupów i uniknąć kupowania rzeczy, które później latami zalegają w szafie.  

Zamiast przeznaczyć sporą sumę na zakup markowej torebki wolisz zainwestować te pieniądze w spłatę kredytu? A może chcesz sprawić sobie jeden, dobrej jakości wełniany sweter zamiast kupować ten najmodniejszy, z akrylu, który właśnie robi furorę na Instagramie? Powiedz o tym głośno.

Rozważne planowanie wydatków i pełna kontrola nad finansami to coś, czym warto się chwalić, i chociażby z tego względu zasada głośnego budżetowania z TikToka ma sens. Bez względu na to, czy jest nowa, odkrywcza, przełomowa czy może wręcz przeciwnie, warto wprowadzić ją w życie, szczególnie, jeśli wciąż zostaje ci za dużo dni do kolejnej wypłaty. Wbrew pozorom planując fundusze w ten sposób, nie musisz rezygnować z przyjemności. Chodzi wyłącznie o przemyślane, zakupowe decyzje. Ubrania i buty dobrej jakości, warte każdej wydanej złotówki znajdziesz na Domodi.pl.  

Odkryj ubrania i dodatki, w które warto zainwestować z Domodi.pl

Markowska poszła na siłownię w ciemnych okularach. Do sieci trafiło wideo Markowska poszła na siłownię w ciemnych okularach. Do sieci trafiło wideo Już znamy najmodniejszy kolor włosów na wiosnę. Chodzi o „herbatę z mlekiem”  Już znamy najmodniejszy kolor włosów na wiosnę. Chodzi o „herbatę z mlekiem”